Vanliga Frågor & Svar

Vanliga Frågor & Svar

Hur åker jag kommunalt till Er?
Svar: Buss linje nummer 480 stannar precis vid slottet, går att åka från Norrköping alternativt från Kimstads pendeltågsstation, pendeltåget går för övrigt att åka till och från både Norrköping och Linköping.

Får man ta med sig hund?
Svar: Hundar är välkomna kopplade med kort koppel i både handelsträdgård och platser utomhus i Trädgårdscaféet. Vi ber vara uppmärksamma så inte era hundar kissar på våra produkter/möbler. Hundar är inte tillåtna i växthuset eller inne i Caféet. Det finns vattenskålar till våra fyrbenta vänner utomhus.

Finns det parkeringsplats?
Svar: Det finns fri parkering för alla. Besökare till Trädgårdscaféet, precis som besökare till Museet och Värdshuset, eller om du skall promenera i omgivningarna så hänvisar vi till ordinarie parkering nere vid vägen. (det är ca 100meter att gå från stora parkeringen till Trädgårdscaféet)
Endast besökare som planerar att handla i Handelsträdgården hänvisas till att köra upp förbi slottet och följa skyltning till P-Handelsträdgården. Så man lättare kunna lasta i varor i bilen.

Frågor om HCP-parkering?
Svar: Det finns två HCP-Platser precis utanför Trädgårdscaféet, där man får parkera om man har tillstånd. Om man har svårt att gå, så är man välkommen att köra upp mot slottet och släppa av passagerare, för att sedan parkera enligt gängse hänvisningar.

Vi får ofta olika frågor om öppettider!
Svar: Se egen flik här på vår hemsida, där står allt om våra öppettider. De öppettiderna som anges där är alltid aktuella. Vi får också ofta frågor vid evenemang på slottet om vi har extra öppet, i sådana fall framgår det på hemsidan under öppettiderna.

Kan man nå er på telefon?
Svar:
Vill du prata med oss på telefon, ring 076-422 53 38. Bäst hjälp på dina frågor får du på plats hos oss. Du kan också använda dig av vårt kontaktformulär, så skall vi svara så snart vi får tillfälle.

Kan man boka bord i Trädgårdscaféet?
Svar: I Trägårdscaféet råder ”drop in” och det är inte möjligt att boka bord eller förbeställa mat. Totalt har vi 120 sittplatser, varav 25 inomhus. Vi har gott om plats, så det brukar inte vara problem med att hitta bord så länge det råder fint väder.

Vi är ett större sällskap, finns det möjlighet att sitta gemensamt?
Svar: Då vi inte har någon bordsreservation och för att vi skall kunna ge er och övriga gäster en bra service, så får ni räkna med att dela upp er i mindre grupper som våra bord är placerade, samt komma in bordsvis och beställa i serveringen. Så blir ni serverade samtidigt per bord.

Kan ni ta emot bokningar från Bussbolag till ert Trädgårdscafé?
Svar: Nej tyvärr, vi rekommenderar er då att istället kontakta Värdshuset Löfstad Slott på 011-33 31 65.  Sällskap som kommer via bussbolag är såklart välkomna att besöka vår handelsträdgård.

Vad har ni för meny i Trädgårdscaféet?
Svar: Vår aktuella meny hittar ni längst ner på sidan ”Trädgårdscaféet”. Ni hittar även den aktuella menyn på Facebook respektive Instagram @handelstradgarden.se

Har ni ”Take Away” i Trädgårdscaféet?
Svar: Vi har bara servering på plats hos oss.

Kan man ta med sig egen fika till Handelsträdgården/Trädgårdscaféet?
Svar: Man är välkommen med egen fika till platser i parken vid slottet. Inne i både handelsträdgård och trädgårdscafé så får man inte förtära egen mat och dryck.

Erbjuder ni laktosfri och/eller glutenfri mat och fika?
Svar: I vår meny kan ni läsa vad som är fritt från laktos respektive gluten, vissa maträtter kan vi dessutom göra fritt från laktos eller gluten, det framgår likväl. När det gäller fika, så kan det variera från en tidpunkt till annan. Men det finns alltid några alternativ att välja mellan, fråga när ni är på plats, så hjälper vi till med att guida er.

Kan man lägga undan varor/växter hos er?
Svar: Vi lägger inte undan varor eller växter, men du kan t.ex. köpa en vara eller växt, så ställer vi undan den för avhämtning inom överenskommen tid.

Skickar ni varor?
Svar: Vi har bara försäljning på plats hos oss.

Hur kan jag få reda på ert sortiment av växter?
Svar: Genom att besöka oss på plats, sortimentet varierar över säsongen, en del säljs slut, nytt kommer in. Har vi inte det du söker på plats, så kan våra duktiga trädgårdsmästare hjälpa dig att överväga något alternativ.

Om jag har en lista med ett antal olika växter, kan man få en offert?
Svar: Ni är välkomna till oss och kika på plats, handlar ni växter för femtusen kronor eller mer, så  lämnar vi 10% i rabatt på köpet. (Rabatten gäller inte enskilda växter som kostar femtusen kronor eller mer.)

Vilken typ av garanti lämnar ni för era växter?
Svar: Vi har en Sort- & kvalitetsgaranti. Vi garanterar att du ska få en frisk och sortäkta planta vid leverans, detta gäller alla växtgrupper. Du har tre dagar på dig efter att du mottagit eller köpt växter att reklamera din växt om plantan har sjukdom eller ohyra (gäller ej bladlöss). Har du fått fel sort har du rätt att reklamera växten upp till 2 år.

Kan man få hjälp med Trädgårdsdesign av er?
Svar: Vi erbjuder hjälp via vår nya tjänst ”personligt Plant Shopper”, en tjänst där vi hjälper till med inspiration och stöd av växtval till trädgården, uteplatsen eller balkongen. Mer information under fliken Handelsträdgården – Personlig Plant Shopper. Söker du hjälp av en Trädgårdsarkitekt, så rekommenderar vi varmt Lillemor de Sousa Mestre på Ateljé Spaljé Trädgårdsarkitektur AB

Erbjuder ni öppet köp?
Svar: Man har full rätt att byta en produkt, eller ångra köp inom 7 dagar (förutsatt att varan och eventuell förpackning är oskadd), gäller ej prisnedsatta köp eller växter.

Säljer ni presentkort?
Svar: Ja det gör vi, all information  finner ni under den egna fliken ”Presentkort”

Vem har byggt ert växthus?
Svar: 
Sweden Green House bygger vackra arkitektritade växthus i trä.

Vilken färgkod har ni till ert växthus?
Svar: Färgen är en linoljefärg från Engwall & Claesson med färgkoden NCS kulört S7005-G20Y, Sweden Green House som byggt växthuset har låtit kalla den för Löfstadsgrön. Fönsterkitt i grått RAL 7004. Stållister på växthuset är i RAL 7009.

Vart har ni köpt era grå utemöbler?
Svar: 
Möblerna heter Slite och kommer från Gotländska Gute Form.

Vart kommer ert fina grå porslin i Trädgårdscaféet ifrån?
Svar: 
Porslinet kommer ifrån Broste Copenhagen och serien heter Nordic sea.

Hur köper jag biljetter till visning av slottet?
Svar: Information om hur ni köper biljetter, eller annan information som rör museiverksamheten finner ni på Löfstad Slotts hemsida alternativt 011-33 50 67.